Konferencja Sandplay Therapy w Berlinie - 21/22 pazdziernika 2016 - relacja cz. 1

W dniach 21-23 października 2016 roku odbywała się z Berlinie konferencja dwóch niemieckojęzycznych towarzystw Sandplay Therapy - Niemieckiego DGST (Deutsche Gesellschaft für Sandspieltherapie DGST e. V.) oraz Szwajcarskiego SGSST (Schweizer Gesellschaft für Sandspieltherapie). 








Konferencja odbyła się w berlińskiej dzielnicy Spandau, w ewangelickim centrum edukacyjno-konferencyjnym Johannesstift Berlin.

  



Tytuł tego trzydniowego wydarzenia "Die Erde - Lebensraum und Symbol" ("Ziemia - miejsce życia  i symbol") miał wieloznaczny sens. Ziemia wszak jest dla nas domem - miejscem naszej ludzkiej egzystencji, jest także matczyną życiodajną planetą, która nas karmi i zarazem coraz bardziej zagrożonym ekologicznie siedliskiem. "Ziemia" w procesie terapeutycznym Sandplay  to piaskownica w której tworzy pacjent. Z punktu widzenia procesu kreatywnego jaki ma miejsce w gabinecie psychoanalityka stosującego metodę Sandplay, "ziemia" to także woda i piasek z którego powstaje obraz układany przez pacjenta - symboliczny obraz jego wewnętrznego i zarazem nieświadomego świata.




Konferencja rozpoczęła się w piątek, wizytą uczestników w Muzeum Historii Naturalnej. Następnie odbyło się spotkanie nauczycieli Sandplay Therapy obydwu towarzystw oraz wykład inaugurujący Prof. Ortwin Renn, zatytułowany "Ziemia jako zagrożone siedlisko" ("Die Erde als bedrohter Lebensraum")




















Kolejnego dnia, spotkanie psychoterapeutów otworzył wykład Dr Joerga Rasche - analityka jungowskiego i przewodniczącego Niemieckiego Towarzystwa Sandplay Therapy (Deutsche Gesellschaft  für Sandspiel Therapie DGST). Prelegent mówił w swoim wystąpieniu o "Ziemii jako miejscu i symbolu" ("Die Erde als Lebensraum und Symbol"), nawiązując do Archetypu Matki oraz symboliki miodu i pszczół w psychoterapii oraz kulturze. Psychoanaliza w narracji Dr Rasche była symbolizowana procesem przemiany jakiej dokonują pszczoły w swojej codziennej pracy. "Czyż nie wszyscy jesteśmy pszczelarzami?" - pytał prelegent zebranych na sali wykładowej psychoanalityków. Przemiana wewnętrzna w jakiej współuczestniczą pacjenci i psychoterapeuci zbierając mozolnie skrawki przeżyć niczym pszczoły pyłek kwiatowy jest procesem bliskim powstawaniu miodu a może nawet złota.  






Drugim, sobotnim wykładem była prelekcja Dr Ruth Noël-Hermann - analityczki jungowskiej i superwizor Terapii w Piaskownicy - ze Szwajcarskiego Towarzystwa Sandplay Therapy (Schweizerische Gesellschaft für Sandspieltherapie - SGSST). Prelegentka bardzo interesująco wypowiadała się na temat psychoterapii dzieci w swoim wystąpieniu pt. "Wypalone dziecko - wyczerpany Nicpoń"  ("The burnt out child - Der erschopfte Taugenichts"). Terapeutka dziecięca opowiedziała w swoich doświadczeniach dotyczących analizy jungowskiej i Terapii w Piaskownicy z dziećmi, które cierpią z powodu zaburzeń zachowania i deficytów uwagi (ADHD) w Szwajcarii. Prelegentka przedstawiła trzy opisy przypadków. Pierwszy - 10 letniej Sandry manifestującej reaktywne problemy z zachowaniem po doznanych urazach wczesnodziecięcych i relacyjnych. "Najpiękniejsze skarby można znaleźć pod wodą"... - mówi Sandra na początku swojej terapii z prelegentką. 


Kolejnym omawianym pacjentem była 5 - letnia Liv, która towarzyszyła swojej matce w doświadczeniu wielokrotnych strat ciąż. Dziecko tak małe rezonowało i przeżywało nieświadomie wraz z rodzicem żałobę, doświadczając tym samym dojmującego smutku i złości płynących z tych przeżyć i zarazem nie mając warunków do pełnego ich wyrażenia w obecności cierpiącego rodzica.


Ostatnim przypadkiem opisywanym przez Dr Ruth Noël-Hermann był opis Terapii w Piaskownicy małego Mauro, który cierpiał z powodu urazów psychicznych spowodowanych licznymi zabiegami medycznymi, jakich doświadczył ów we wczesnym dzieciństwie. 





Ostatnim sobotnim wykładem konferencji było wystąpienie Prof. Dr Hab. Aleksandra von Gontard zatytułowane "Archetyp Ziemi w Terapii w Piaskownicy dzieci i młodzieży." (Der Archetyp der Erde in der Sandspieltherapie von Kindern und Jugentlichen). 






Prelegent dzielił się w nim doświadczeniami z pracy terapeutycznej w Klinice Psychiatrii i Psychosomatyki Dzieci i Młodzieży w Homburgu/Saar, której jest kierownikiem. Ziemia jest początkiem - mówił prelegent - jest symboliczną matką. Ziemia bywa różnorodnie przedstawiana w twórczości terapeutycznej dzieci. Podobnie jak różnorodnie dzieci doświadczają swoich matek. Są matki twarde jak skały, są suche jak pustynny krajobraz i życiodajne jak tropikalny las. Są spokojne jak łąka i niebezpieczne jak zawsze gotowy do wybuchu wulkan. Prof. Gontard niczym wytrawny podróżnik oprowadził nas po tych rozmaitych wewnętrznych krajobrazach tworzonych przez dzieci uczestniczących w psychoterapii.  






W drugiej połowie dnia, uczestnicy konferencji wzięli udział w warsztatach tematycznych. Uczestnicy mogli zdecydować się na udział w następujących sesjach:   


1. Robert Feind - Energia żywego doświadczenia - prezentacja przypadku 7-letniej dziewczynki, która dorastała bez ojca. 

(Energie als lebendige Erfahrung - Sandspiel mit einem depressiven 7-jahringen Madchen das ohne Vater aufwachst.)

2. Ulrich Gundermann - Chaos i porzadek - proces twórczy w Terapii w Piaskownicy (Chaos und Ordnung - Schopfungsprozesse im Sandspiel)


3. Liga Ravina i Vita Karlina (Łotwa) - Poprzez wyobraźnię tworzenie nowych możliwości dla życia - prezentacja przypadku (Durch die Vorstellungswelt zu neuen Lenensmoglichkeiten). 


4. Lorraine Dupont (Szwajcaria/Kanada) - Warsztat tworzenia mandali. 







Mandale, które powstały na zajęciach zostały wywieszone w holu. Następnego dnia czekał nas jeszcze wykład tej samej prowadzącej o znaczeniu i symbolice mandali w kontekście analizy jungowskiej. O czym już szerzej piszę na kolejnej stronie niniejszego bloga. 

  



Komentarze

  1. To przywilej dzielić się tym cudownym świadectwem ze światem. To jest Beth Walters z Anglii. Mój mąż rozwiódł się ze mną 4 miesiące temu i miałam wyrzuty sumienia, bo nie wiedziałam, co zrobić, żeby zmienić problemy męża. Szukałem w Internecie pomocy, jak uzyskać pomoc w moim małżeństwie i odkryłem wspaniałych świadków zaklęcia miłości wight, które było progresywne dzięki swoim zaklęciom. Skontaktowałem się z nim i dr Wight powiedział mi, że przygotuje dla mnie zaklęcie, które sprowadzi mojego męża z powrotem. Byłem sceptyczny, ale nie miałem innego wyjścia, jak z nim pracować. 2 dni później mąż wezwał mnie od tego dnia do domu i do tej pory żyłam spokojnie. Wrócił teraz z tak wielką miłością i troską. Dziś z radością ogłaszam wam wszystkim, że ten gracz zaklęć ma moc przywracania kochanków, a najbardziej zaskakujące jest to, że nasza miłość jest teraz bardzo silna, każdy dzień jest szczęściem i radością. i nie ma nic lepszego niż przebywanie z mężczyzną, którego kochasz. Polecam Dr.Wight każdemu, kto potrzebuje pomocy. Jeśli masz jakiekolwiek problemy, skontaktuj się z Dr.Wight, gwarantuję w 100%, że Ci pomoże!!.
    E-mail: wightmagicmaster@gmail.com

    WhatsApp:+17168691327

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję panu za prawdziwe zaklęcia. Nazywam się Zara Matteo. To naprawdę niesamowite i nigdy w życiu nie doświadczyłem czegoś takiego. Zanim spotkałam pana, próbowałam wszystkich możliwych sposobów, aby sprowadzić męża z powrotem, ale zdałem sobie sprawę, że nic mi nie działa i że mój mąż bardzo mnie znienawidził. Myślałem, że nie ma nadziei na ponowne spotkanie z moim byłym mężem. Ale kiedy przeczytałem dobre recenzje o tym, jak DR WHITE pomaga innym, postanowiłem wysłać mu wiadomość przez WhatsApp: +17168691327. by spróbować i zrobiłem wszystko, co mi polecił, zaufałem mu i postępowałem zgodnie z jego instrukcjami, jak gwarantował mi w ciągu 48 godzin, i właśnie wtedy zadzwonił do mnie mój były. Sir, jesteśmy teraz szczęśliwsi niż kiedykolwiek. Wszystko wygląda idealnie i tak naturalnie! Dziękuję bardzo za autentyczne i niepodważalne zaklęcia. tutaj znowu jego e-mail:

    wightmagicmaster@gmail.com

    .com Możesz także Whatsapp go:
    +17168691327

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam na imię Elizabeth, wyszłam za mąż 8 lat temu bez dziecka, desperacko szukałam rozwiązania, a mój lekarz powiedział, że nie mogę zajść w ciążę, ale koleżanka skierowała mnie do rzucającego zaklęcia o nazwie DAWNACUNA i wyjaśniłam moje problemy jej i obiecała, że ​​za 14 dni wszystko będzie u mnie w porządku, dał mi kilka instrukcji, które zrobiłam doskonale, poszłam do szpitala na badanie i potwierdzili, że jestem w 1 tygodniu ciąży, a teraz mam piękny synek i właśnie mam kolejną ciążę, wszystko dzięki Tobie DAWNACUNA, skontaktuj się z nią w sprawie wszelkich rozwiązań,

    1) jeśli chcesz zwrócić swojego Ex kochanka.
    2) jeśli chcesz zaklęcia zajść w ciążę.
    3) jeśli chcesz zatrzymać poronienie.
    4) jeśli chcesz być przez kogoś kochany.
    5) zaklęcie leczące wszelkiego rodzaju choroby lub schorzenia.
    I inni.
    Jest najlepsza i bardzo prawdomówna. ( dawnacuna314@gmail.com ) . WhatsApp:
    +2348032246310

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Kompleksy według Carla Gustawa Junga

Sandplay Therapy - Terapia w Piaskownicy, notatki twórczyni metody Dory Kalff

Dziecko rodzi się z głowie czyli o psychologicznych aspektach leczenia niepłodności